IT Innovation Partner

De ideale checkout

Hoe zorg je ervoor dat jouw checkout optimaal is ingericht om zoveel mogelijk gebruikers te converteren naar betalende klant? Wij leggen je uit hoe de ideale checkout eruit ziet.
Scroll

Hoe ontwikkel je de ideale checkout?

De checkout, ofwel het afrekenproces, is dé plek waar jouw gebruikers omgetoverd worden tot betalende klanten. Het is dus vanzelfsprekend dat dit proces een grote rol speelt binnen het succes van jouw webshop. In de checkout loop je namelijk veel kans om conversie te verliezen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat 70%t van alle webshop bezoekers hun gevulde winkelmandje achterlaten en nooit hun aankoop voltooien. Extra kosten, verplichte registratie en lange checkout formulieren zijn de grootste redenen voor gebruikers om hun checkout niet af te ronden.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw checkout optimaal is ingericht om zoveel mogelijk gebruikers te converteren naar betalende klant? Wij leggen je uit hoe de ideale checkout eruit ziet.

Voordelen

Wat haal je uit een gebruiksvriendelijke checkout? Wij zetten de voordelen voor je op een rijtje.

Terugkeren

Bezoekers zullen herhaalaankopen doen op jouw webshop door een goede ervaring met de checkout.

Meer uitgeven

Door transparant te zijn in de kosten, zullen klanten tijdens de checkout minder producten elimineren om niet eerder genoemde kosten (bijvoorbeeld verzend-/transactiekosten) te dekken.

Concurrentievoordeel

Klanten zullen eerder bij jouw webshop een aankoop doen als ze makkelijker kunnen afrekenen dan bij de tegenpartij die geen ideale checkout hanteert.

Sneller conversie

Klanten zullen eerder producten bestellen als zij sneller en gemakkelijker het bestelproces doorkomen.

Transparant in kosten

Onverwachte (hoge) kosten vormt in de helft van de gevallen de reden om een bestelling niet af te ronden. Natuurlijk kun je in sommige gevallen niet voorkomen dat er extra kosten ontstaan, bijvoorbeeld bij verzend- of transactiekosten. In deze gevallen doe je er dan het beste aan om deze kosten zo vroeg mogelijk te melden bij de klant.

Laat bijvoorbeeld in het winkelwagentje of op de productpagina al zien dat er eventueel kosten bij kunnen komen. Op deze manier wordt de klant niet vlak voor het afrekenen overvallen met onverwachte kosten en draag je bij aan de ideale checkout.

Verplicht registreren is afkeren

Op veel webshops wordt gebruik gemaakt van een inlogsysteem. Gebruikers kunnen een account aanmaken en hiermee eenvoudiger bestellingen plaatsen. Hiernaast krijgen ze vaak toegang tot een bestellingsoverzicht en bijvoorbeeld een verlanglijst. Zo’n gebruikersaccount brengt dus allerlei voordelen met zich mee. 

Echter, niet elke gebruiker wilt een account aanmaken. Er zijn bijvoorbeeld gebruikers die verwachten na hun aankoop nooit meer terug te hoeven keren omdat ze maar één product nodig hebben. Hiernaast vinden mensen het vaak een gedoe om weer een gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden voor een account dat ze waarschijnlijk toch niet vaak zullen gebruiken.

Voor deze groep mensen kan het dus nadelig zijn als ze verplicht worden om een account aan te maken als zij bestellingen willen plaatsen in je webshop. Voorkom dus dat je deze groep betalende klanten verliest en maakt het registreren van een account optioneel. De ideale checkout geeft gebruikers de mogelijkheid om hun aankopen in de toekomst te vereenvoudigen, zonder dit te verplichten bij het plaatsen van een bestelling.

Conclusie

De ideale checkout is een korte checkout. Zorg ervoor dat jouw gebruiker zo snel mogelijk de checkout kan doorlopen en zo min mogelijk velden hoeft in te vullen.

Vraag alleen om cruciale gegevens van de gebruiker. Het is bijvoorbeeld niet nodig om te vragen hoe ze op de webshop zijn gekomen en of ze het zouden aanraden aan hun vrienden. Je kunt het invullen van velden nog verder vereenvoudigen door bijvoorbeeld een adres automatisch aan te vullen op basis van een postcode. Op deze manier kan de gebruiker vliegensvlug alle velden invullen.

Lange formulieren kunnen de gebruiker frustreren of zelfs van te voren al ontmoedigen om in te vullen. Wanneer je toch redelijk veel invoervelden binnen je checkout hebt, kun je het totale proces kleiner laten lijken door het formulier op te delen in stappen. In stap 1 hoeft de gebruiker bijvoorbeeld enkel persoonsgegevens in te vullen, in stap 2 wordt een bezorgmethode geselecteerd, enzovoorts. Op deze manier krijgt de gebruiker inzicht in de omvang van de checkout en de voortgang van het proces. Vermijd onverwachte extra stappen of invoervelden aan het eind van het proces. Zo weet de gebruikers precies waar hij of zij aan toe is.

In het kort: maak de checkout zo compact mogelijk en wees transparant in zaken als kosten en voortgang in het proces. Laat de gebruiker te allen tijde weten waar hij of zij aan toe is!

Onze business developer gaat graag met je in gesprek

Wil je jouw webshop de ideale checkout geven?

Ons team van digitale architecten, developers en designers staat klaar voor je.
Neem contact op met Elham!

Projecten waar we trots op zijn

Bekijk alle projecten

Mogelijk vind je dit ook interessant