
Een Shopify app voor FedEx
De opdracht
FedEx is een Amerikaans logistiek bedrijf wat koeriersdiensten aanbiedt via de lucht, zee en grond. Het is een afkorting voor Federal Express en zo’n 70% van de totale omzet wordt in de Verenigde Staten gerealiseerd. FedEx beschikt over een eigen vloot van wel 650 vliegtuigen verspreid over 78 luchthavens en ook bestaan ze inmiddels al meer dan 35 jaar. Met bijna 50.000 man aan personeel zijn ze werkzaam in 220 landen. Ze bieden verschillende verzendopties aan waardoor je ervoor kan kiezen om nog sneller je pakje in huis te hebben. In Europa biedt FedEx dekking voor wel 50.000 postcodes en ook kan je je zending personaliseren als je specifieke eisen wenst.
FedEx kwam naar ons toe met de opdracht om een sterkere positie in de ecommerce markt te krijgen in Europa. Daarvoor wilde ze een native shipping app ontwikkelen voor ecommerce platform Shopify. Normaal gesproken installeer je een algemene shipping app, zoals bijvoorbeeld Shippy Pro, waar meerdere verzend aanbieders in zitten, maar dan kun je niet al je verzendopties aanbieden. Daarom wilde FedEx een eigen app die je kan installeren aan je Shopify webshop. Het is een native app wat betekent dat het specifiek is gemaakt voor FedEx. De app is dus FedEx branded en je installeert het omdat je alleen de FedEx verzending wil gebruiken.
Zo hebben we de Shopify applicatie voor FedEx gebouwd. Als je eerst met FedEx wilde versturen zou je namelijk moeten zoeken in de Shopify app store naar FedEx, maar zou je geen FedEx app krijgen. Je krijgt dan shipment apps waar FedEx in de beschrijving staat. Als je die zou installeren zou je dus veel verschillende verzendopties krijgen en uit die lijst kan je dan ook ergens FedEx aanklikken. Dan pas gaat het via FedEx. Het doel was uiteindelijk om een app te ontwikkelen waarin alle verzendopties en de FedEx naam sterker naar voren kwamen.

Branded shipping app
In de Shopify app die wij hebben gemaakt kan je alles van FedEx gebruiken zodat je niet alleen de algemene verzending hebt. Een shipping app die alle partijen onder zicht heeft, gebruikt alleen de opties die overeenkomen bij alle verzendbedrijven. Dus alleen de functionaliteiten die ze allemaal aanbieden werken. Als FedEx iets aanbiedt wat andere partijen niet hebben, dan zit dat niet in die overkoepelende app. Het zou niet logisch zijn om dit erbij bouwen als misschien maar 5% van de gebruikers hiervan gebruik gaat maken. In de door ons gebouwde applicatie kun je dus kiezen uit alle verzendopties!
We hebben GoLang gebruikt voor het bouwen van de app. Golang is vergelijkbaar met of Python en het is een eigen taal in het programmeren. Het werkt goed samen met Google Cloud en alle tools hiervan. Google Cloud is heel schaalbaar, want je hoeft je nooit druk te maken om pieken tijdens bijvoorbeeld flash sales. Go is van Google en werkt daarom goed met Google Cloud.
Daarnaast is het Shopify App Framework gebruikt. Dit is een module waarmee je jouw app in Shopify laad in de Shopify style. Een module is een onderdeel in de gehele applicatie. Je kan het zien als een navigatiestructuur waarin je de app opdeelt. Hierdoor voelt het als een onderdeel van Shopify omdat je hun framework gebruikt. Go gebruik je dus als communicatiestuk en het communiceert met FedEx zelf. De voorkant bestaat uit het Shopify framework en hiermee kan je bijvoorbeeld instellen welke afmetingen de dozen moeten zijn of een verzendlabel aanmaken.
Resultaat
In de Shopify app die wij voor FedEx hebben ontwikkelt kan je verzendlabels aanmaken, status updates terugkijken van je orders en klanten notificaties sturen over updates van de verzending met de track en trace code. Als merchant kan je pickups aanvragen zodat je kan zeggen dat je morgen om 4 uur een busje van FedEx wilt laten langs komen die al je pakketjes ophaalt. Daarnaast kan FedEx met de app meerdere verzendopties aanbieden dan als het koeriersbedrijf in een algemene shipping app van Shopify zou staan.
Ook een ecommerce app ontwikkelen?
We staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden!
Neem contact op