IT Innovation Partner

Call to Actions

Een call to action (ook wel CTA) is een opvallende button, afbeelding of header die een bezoeker aanzet tot actie. Vaak zijn ze te zien in opvallende kleuren met pakkende teksten met als doel; conversie. Niet alleen conversie kan een doel zijn van een call to action, ook een inschrijving voor de nieuwsbrief kan door een call to action worden aangedreven. Wij leggen je graag uit hoe je een goede CTA maakt.
Scroll

Zo maak je een goede CTA

Om te beginnen met het maken van een call to action moet je het doel ervan bepalen. Het is goed om het doel van je CTA in lijn te trekken met je bedrijfsdoelen. Wil je als bedrijf groeien? Een doel voor je CTA zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn om de conversie te verhogen door meer te verkopen.

Om dit doel te bereiken, is het handig om niet meer dan 2 doelen per pagina toe te voegen. Weet je niet zeker welk doel je wilt bereiken met je CTA? Hieronder volgen een aantal doelen die je kan gebruiken:

  • Contact opnemen
  • Nieuwsbrief aanmelden
  • Producten/diensten kopen
  • Aanmelden voor event
  • Bestand downloaden
  • Delen op social media
  • Informeren
  • Formulier invullen
  • Demo of proefversie boeken

Kleuren

Call to actions met contrasterende kleuren laten websitebezoekers sneller klikken. Heb je bijvoorbeeld een website met veel gele kleuren, gebruik dan bijvoorbeeld een groene kleur voor je call to actions. Vermijd echter wel knipperende animaties om irritaties bij bezoekers te voorkomen.

Je kunt kiezen voor je huisstijl kleuren of juist een kleur die daar helemaal tegenover staat. Test verschillende kleuren uit en kijk wat het beste past bij je webshop.

Teksten

Naast de vormgeving van de call to action is de tekst ook erg belangrijk. Gebruik maximaal 5 woorden en wissel gebiedende wijs en hele werkwoorden af. Je call to action moet de verwachting waarmaken. Veel gebruikte teksten zijn: koop nu, download nu, meld je aan of in winkelmandje plaatsen. Hieronder noemen we nog 3 tips om bezoekers sneller tot actie over te laten gaan:

Schaarste en urgentie

De angst om iets mis te lopen zorgt voor meer conversie. Woorden als nu of alleen vandaag zorgen voor meer clicks. Vluchtmaatschappijen maken bijvoorbeeld handig gebruik van ‘nog 5 plekken beschikbaar’

Voordelen benoemen

Benoem een aantal voordelen bij knoppen zoals ‘toevoegen aan winkelmandje’ of ‘koop nu’ zodat bezoekers die twijfelen sneller op de CTA klikken.

Beloftes waarmaken

Woorden als ‘snel’ of ‘gratis’ kun je gebruiken als je die belofte waar kunt maken.

Plaats

Verstop een call to action niet onderaan de pagina, maar zorg ervoor dat hij direct zichtbaar is voor bezoekers. Bij lange productpagina’s kan hij rechts langs een productfoto worden geplaatst, omdat foto’s de aandacht trekken van bezoekers. Zorg er wel voor dat call to actions niet 2 keer zichtbaar zijn op een scherm.

Ook is het plaatsen van geruststellende informatie naast een call to action een goede tip, om bezoekers te informeren over bijvoorbeeld de levertijd.

Test je CTA's

Je kunt verschillende combinaties en aspecten testen door middel van A/B testing. Zo kun je kijken welk type call to action meer clicks en uiteindelijk meer conversie oplevert. Dit kost wel tijd, omdat je per test maar kleine wijzigingen kan doorvoeren.

Maar onthoud: hoe meer je test, hoe meer kennis je hebt om goede call to actions voor je website te maken.

Onze business developer gaat graag met je in gesprek

Frisse blik nodig?

Heb jij hulp nodig bij jouw website of heeft jouw webshop een conversiegericht design nodig? Onze business developer bespreekt graag de mogelijkheden.
Neem contact op met Elham!

Projecten waar wij trots op zijn

Bekijk alle projecten

Mogelijk vind je dit ook interessant