
Koninklijke Oosterberg
De opdracht
Koninklijke Oosterberg is een top 3 groothandel in Nederland in elektrotechnische materialen. Ze hebben 20 vestigingen met wel 7000 klanten en werken met 350 werknemers. De laatste jaren zijn ze uitgegroeid tot een landelijke speler in de markt en bekroond tot Koninklijke Oosterberg. Naast de verkoop van elektrotechnische artikelen bieden ze toegevoegde waarde met een uitgebreid pakket aan diensten en maatwerkoplossingen.
De groothandel bedrijft op een andere manier logistiek dan een logistieke dienstverlener, maar met dezelfde functies en middelen. Edwin Clijsen, commercieel logistiek adviseur van Oosterberg vertelt: “Wij dachten we gaan ook met ons distributienetwerk de logistiek voor derde partijen doen." Derde partijen zijn bedrijven die maximaal de toegevoegde waardes van Oosterberg benutten. “Ons logistieke model bestaat uit fulfilment (orders picken), producten van grote materialen en we hebben vestigingen en afhaalpunten. Zo werven we klanten die kleingoed- en grootgoed nodig hebben en die onze afhaal basis gebruiken.”
"We hadden de behoefte naar API's onderschat"
“De klantgroepen waar we nu naar zoeken zijn niet per se de klanten van ons eindstation. Wij wilden juist ook voor de B2C klanten fulfilment gaan doen. Klein materiaal wat je op Bol.com koopt of op een webshop, daar hebben we op ingezet. Gaandeweg kwamen we erachter dat dit soort klanten hele andere IT protocollen hadden. Wij werken binnen onze branche met SOAP protocollen. Dit is een IP protocol die gebruikt wordt om ERP systemen aan elkaar te koppelen. Consumenten webshops gebruiken een lichtere techniek dus een REST API. We hadden de behoefte naar API's onderschat. Omdat we zelf niet de kennis hadden om een REST API te ontwikkelen gingen we op zoek naar een partij die wel een REST API-koppeling kon ontwikkelen."
De diagram weerspiegelt de functie van de API-koppeling ofwel middleware
Perfecte communicatie en vertrouwen
Edwin vertelt "Ik ben gaan googelen naar partijen die plugins konden bouwen voor webshops met REST API protocollen. We hebben ook gesproken met een andere partij, maar die viel toch af. Doordat wij een workshop voor beide partijen hadden georganiseerd en jullie het beste waren, hebben we voor jullie gekozen. De manier van communiceren en het vertrouwen wat we van jullie kregen heeft hierbij de doorslag gegeven."
Ook de samenwerking vond Edwin een groot pluspunt. “De samenwerking en communicatie is fantastisch. Boven onze verwachtingen. Wat ik heel erg mooi vind is dat Kevin schakelt met mijn IT collega in een bepaalde taal waar ik niks van snap. Dat gaat super goed, maar als ik aan mijn collega dan vraag wat het probleem is dan snap ik er niks van. Als ik het dan aan Kevin vraag vertaalt hij het naar mensentaal en dan snap ik het meteen. Dat is heel belangrijk als je met een klant praat. Ook is het fijn dat hij snel kan helpen als er fouten zijn.”
In elk project werken we met sprints zodat we in fases kunnen werken. Ook daar was Edwin over te spreken. "Ik vind de uitleg over extra kosten super goed. Extra kosten zijn natuurlijk altijd een probleem, omdat ik intern ook de kosten moet verklaren. Maar op het moment dat je met goede argumenten komt hoef ik die alleen nog maar te laten zien en dan is het meteen akkoord. Dat deden jullie heel erg goed. Je maakt gewoon extra kosten en de klant is blij! Ik heb liever dat je er 10% overeen gaat met een goed verhaal dan 5% met een slecht verhaal."
Resultaat
Voor Koninklijke Oosterberg hebben we een middleware ofwel API-koppeling ontwikkeld in Python door middel van het Framework Django. De middleware koppelt informatie van en naar hun SOAP based ERP systeem. Deze informatie wordt via een middleware ook gecommuniceerd met meerdere shop platformen. Zo zijn er koppelingen gebouwd met Lightspeed, WooCommerce, Shopify en Bol.com.
Voor elk van de shop platformen is een app/plugin ontwikkeld. Deze zorgt ervoor dat de communicatie (met Oosterberg) en installatie voor de klant (bedrijf) van Oosterberg zo makkelijk mogelijk is. Na installatie heeft de klant hier geen omkijken meer naar zodat deze zich volledig kunnen focussen op het draaien van de webshop. Het gebruik van de app/plguin biedt 3 functionaliteiten aan; het koppelen van voorraad, het automatisch doorsturen van orders (naar Oosterberg) en het terugkoppelen van de track & trace informatie.
Ook in de toekomst wordt er doorontwikkeld. Edwin vertelt: “We hebben nu 4 grote platforms: Woocommerce, Shopify, Lightspeed en Bol.com. Als wij ons verder willen doorontwikkelen dan zou het kunnen zijn dat we nog meer plugins willen maken voor platforms. We hebben nu een plugin gemaakt aan de outbound kant, maar willen dit ook nog doen voor de inbound kant. Er zijn nog andere aspecten waar transacties lopen die je ook wil automatiseren. Daar ligt in de toekomst nog een behoefte."

Edwin Clijsen
"Techniek wordt vertaalt naar mensentaal waardoor ik het meteen snap! Dat is heel belangrijk als je met een klant praat."