De opdracht
De groothandel handelt op een andere manier logistiek dan een logistieke dienstverlener, maar met dezelfde functies en middelen. Edwin Clijsen, commercieel logistiek adviseur van Oosterberg, vertelt dat hun ambitie was om met hun distributienetwerk de logistiek voor derde partijen doen.
Dit zijn bedrijven die maximaal de toegevoegde waardes van Oosterberg benutten. Hun logistieke model bestaat uit fulfilment (orders picken) en producten van grote materialen. Daarnaast hebben ze vestigingen en afhaalpunten. Zo werven ze klanten die kleingoed- en grootgoed nodig hebben en die hun afhaal basis gebruiken.
De klantgroepen waar ze nu naar zoeken zijn niet per se de klanten van hun eindstation. Ze wilden juist ook voor de B2C klanten fulfilment gaan doen. Klein materiaal wat je op Bol.com koopt of op een webshop, daar hebben ze op ingezet. Gaandeweg kwamen ze erachter dat dit soort klanten hele andere IT protocollen hadden.
Binnen de branche wordt gewerkt met SOAP protocollen; dit is een IP protocol die gebruikt wordt om ERP systemen aan elkaar te koppelen. Consumenten webshops gebruiken een lichtere techniek, dus een REST API. Edwin vertelt, “We hadden de behoefte naar API's onderschat. Omdat we zelf niet de kennis hadden om een REST API te ontwikkelen gingen we op zoek naar een partij die wel een REST API-koppeling kon ontwikkelen."
Edwin vertelt, "Ik ben gaan googelen naar partijen die plugins konden bouwen voor webshops met REST API protocollen. We hebben ook gesproken met een andere partij, maar die viel toch af. Doordat wij een workshop voor beide partijen hadden georganiseerd en jullie het beste waren, hebben we voor jullie gekozen. De manier van communiceren en het vertrouwen wat we van jullie kregen heeft hierbij de doorslag gegeven."
De oplossing
Voor Koninklijke Oosterberg hebben we een middleware ofwel API-koppeling ontwikkeld in Python door middel van het Framework Django. De middleware koppelt informatie van en naar hun SOAP based ERP systeem. Deze informatie wordt via een middleware ook gecommuniceerd met meerdere shop platformen. Zo zijn er koppelingen gebouwd met Lightspeed, WooCommerce, Shopify en Bol.com.
Voor elk van de shop platformen is een app/plugin ontwikkeld. Deze zorgen ervoor dat de communicatie (met Oosterberg) en installatie voor de klant (bedrijf) van Oosterberg zo makkelijk mogelijk is. Na installatie heeft de klant hier geen omkijken meer naar, zodat deze zich volledig kunnen focussen op het draaien van de webshop. Het gebruik van de app/plugin biedt 3 functionaliteiten; het koppelen van voorraad, het automatisch doorsturen van orders (naar Oosterberg) en het terugkoppelen van de Track & Trace informatie.
“De samenwerking en communicatie is fantastisch. Boven onze verwachtingen. Wat ik heel erg mooi vind is dat Kevin schakelt met mijn IT collega in een bepaalde taal waar ik niks van snap. Dat gaat super goed, maar als ik aan mijn collega vraag wat het probleem is, dan snap ik er niks van. Als ik het dan aan Kevin vraag vertaalt hij het naar mensentaal en dan snap ik het meteen. Dat is heel belangrijk als je met een klant praat. Ook is het fijn dat hij snel kan helpen als er fouten zijn.” - Edwin Clijsen
In elk project werken we met sprints zodat we in fases kunnen werken. Edwin was te spreken over de uitleg over extra kosten door de goede argumenten waarmee hij ook de kosten intern kan verklaren. Hij heeft liever dat je er 10% overeen gaat met een goed verhaal, dan 5% met een slecht verhaal.
"Techniek wordt vertaalt naar mensentaal waardoor ik het meteen snap! Dat is heel belangrijk als je met een klant praat." - Edwin Clijsen
Het resultaat
De klant is nu ontlast en kan zich nu compleet focussen op het draaien van hun webshop. Wat fulfillment ook weer makkelijk maakt voor Koninklijk Oosterberg en zo haar klanten makkelijk kan bedienen. Koninklijk Oosterberg kan zich nu beter focussen op haar B2C klanten.
Ook in de toekomst wordt er doorontwikkeld. Edwin vertelt dat ze verder willen doorontwikkelen en er mogelijk dan nog meer plugins gemaakt moeten worden. Daarnaast hebben ze nu een plugin gemaakt aan de outbound kant, maar ze hebben ook de ambitie om dit ook te doen voor de inbound kant. Er zijn nog andere diverse aspecten waar transacties lopen die je ook wilt automatiseren.