
Leonidas
De opdracht
Leonidas bestaat al meer dan 100 jaar en is hét chocolademerk wat wereldwijd bekend staat om zijn bonbons. 100 jaar geleden ontwikkelde Leonidas Kestekides de eerste bonbon en sindsdien hebben de vier generaties erna het merk tot een groot familiebedrijf ontwikkelt. Met meer dan 1300 winkels over de hele wereld geniet iedereen van de heerlijke chocolaatjes. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend doordat de producten zonder dierlijke vetten en palmolie worden gemaakt voor een prijs die iedereen kan betalen. Ook is Leonidas gebrevetteerd tot Hofleverancier door de Belgische Koning Filip! Wij stonden daarom te popelen toen aan ons werd gevraagd om de nieuwe webshop voor Leonidas Bonbons te bouwen.
Mariska en Joris van Maele zijn eigenaar van Leonidasbonbons.nl en leveren bonbons aan bedrijven en consumenten. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld naast hun normale assortiment Leonidas bonbons verkopen, alléén Leonidas bonbons verkopen of de producten van Leonidas aanbieden in een horecazaak. Consumenten kunnen daarnaast op de webshop doosjes bonbons kopen met gepersonaliseerde wenskaartjes eraan.
"De overstap naar Woocommerce bleek een nachtmerrie"
De vorige webshop van Leonidas bonbons draaide in Magento 1. Joris vertelt: “Toen we moesten migreren van Magento 1 naar 2 vertelde de partij die met ons samenwerkte dat we te weinig producten hadden en Magento daarom eigenlijk te duur voor ons was. Ze adviseerde ons om over te stappen naar Woocommerce, omdat je daar ook mee kon bloggen om hoger te ranken in Google. Dat bleek een nachtmerrie te zijn. Woocommerce is blijkbaar heel gevoelig voor hackers en toen is onze webshop gehackt. Gelukkig zijn we nu overgestapt op Lightspeed. Een bedrijf hier in de buurt die we kennen gebruikte het en had er goede ervaringen mee, dus de keus was snel gemaakt."
Nadat onze UX designers de oude webshop hadden beoordeeld, kwamen ze erachter dat er op gebied van gebruiksvriendelijkheid nog verbeteringen te behalen waren in de back- en front-end. We hebben daarom gekozen om de nieuwe webshop te bouwen in SaaS Ecommerce platform Lightspeed, zodat Leonidas in een veilige omgeving orders kan verwerken en door aanpassingen te doen in de front-end kunnen klanten ook hun eigen smaken en wenskaartjes samen stellen. We hebben gebruik gemaakt van een Lightspeed thema waarin we wat grafische aanpassingen hebben gemaakt op basis van de wensen van Leonidas en onze expertise.

Uitstekende ondersteuning
Voor het openen van een nieuwe webshop in Lightspeed was Joris een beetje huiverig. “Ik was altijd bang, omdat ik dacht dat ik zelf de hele webshop moest inrichten, maar als ik nu zie wat je in Lightspeed kan dan hoeft dat niet. Je krijgt uitstekende ondersteuning en alles zit erop en eraan waardoor je zelf niet meer het wiel hoeft uit te vinden. Je bent wel gebonden aan bepaalde thema’s, maar die zijn zo omvangrijk dat het eigenlijk niet uitmaakt. Het enige stukje maatwerk zijn de wenskaartjes die je kunt bestellen bij je doosje bonbons."
Over de samenwerking is Joris zeer te spreken. “We hebben voor Notive gekozen, omdat het een jong bedrijf is met een sterk portfolio. In het verleden hadden we een slechte ervaring met een partij dus we wilden nu met een serieus bedrijf in zee gaan. Bij een jong bedrijf merk je ook dat ze met andere ideeën komen, omdat internet toch verbonden is aan leeftijd. Mijn vrouw en ik zijn beiden 56 jaar en zijn niet opgegroeid met het internet. Er verandert zo veel dat het hebben van een jong team belangrijk is. Ook geeft Lightspeed veel webinars waardoor we nog meer informatie krijgen. Daarnaast waren de sprints ook duidelijk waardoor je iedere keer weet waar je aan toe bent."
Resultaat
Met de nieuwe Lightspeed webshop kan Leonidas bonbons haar producten aanbieden voor zowel b2b als b2c. Ook hebben we ervoor gezorgd dat de webshop van Leonidas op tijd klaar was voor Moederdag, zodat ze na het missen van Valentijnsdag en Pasen door de gehackte webshop toch nog Moederdag mee konden pakken. Daarnaast kunnen bij doosjes bonbons gepersonaliseerde wenskaartjes worden gemaakt en kan je zelf de smaken samenstellen. Joris kan met de nieuwe webshop nu ook een hoop zelf doen in de back-end en aan de voorkant is de huisstijl mooi geïmplementeerd.
Na de live gang van de webshop blijven we doorontwikkelen aan de webshop van Leonidas. Zo bouwen we nog een koppeling met Channable, wat een koppelplatform is voor marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Door deze koppeling zijn de producten van de Leonidas webshop gesynchroniseerd met andere platformen waardoor je nooit meer verkoopt dan je in voorraad hebt.
Bekijk webshop
Joris van Maele
"Doordat het project opgedeeld in sprints is wist je elke keer precies waar je aan toe was."
Meer weten over een webshop met Lightspeed?
We staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden!
Neem contact op